מדריך לעובד בתקופת החגים

מסתבר שעובדים ומעסיקים רבים לא מכירים את החוקים שקשורים בעבודה בערבי חג ובחג. אז רגע לפני שחודש תשרי המביא עמו שפע של ערבי חג, חגים וימי מנוחה מגיע, קבלו את המדריך שיעשה לכם סדר בחוקים הקשורים בעבודה בערבי חג ובחג.

1.     שי לחג

מעסיקים רבים נוהגים לתת לעובדים שי לחג. השי יכול להיות פעם בשנה או בחגים מרכזיים כמו ראש השנה ופסח. בנוסף, ישנם מעסיקים שמעניקים שי צנוע גם בחגים אחרים. השי יכול להיות בכסף או בשווה כסף.

1.1.           המעסיק חייב לתת שי לחג?

אין התייחסות בחוק בעניין חובת המעסיק לתת שי לחג. לכן, אם לא קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה או נוהג שמיטיבים עם העובדים, המעסיק לא מחוייב לתת שי לחג.

חשוב לציין שאם אין הסדר מוגדר, המעסיק לא מחוייב לתת שי באותו השווי בכל שנה.

במקום עבודה שניתן שי לחג, המעסיק לא יכול להפלות בין עובדים באותו המעמד, תפקיד, ותק ושכר.

1.2.           עובד בתקופת הודעה מוקדמת זכאי לקבל שי לחג?

ימי ההודעה המוקדמת הם ימי עבודה לכל דבר ועניין. לכן, אם עובדים בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת ובעת חלוקת השי, גם עובד בתקופת הודעה מוקדמת יהיה זכאי לקבלו.

אם לא עובדים בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת או שהשי לחג מחולק לאחר סיום יחסי העבודה, העובד לא יהיה זכאי לקבלו.

2.     ערב חג

2.1.           כמה שעות עליי לעבוד בערב החג?

על פי חוק שעות עבודה ומנוחה תש”יא-1951, אורך יום עבודה ביום לפני חג שבו העובד לא עובד יהיה בן 7 שעות. כל שעת עבודה מעבר לזה תיחשב כשעה נוספת.

יחד עם זאת, ישנם מקומות עבודה רבים בהם אורך יום העבודה בערב חג קצר יותר, מכוח הסדר מיטיב בהסכם קיבוצי, צו הרחבה, חוזה אישי או נוהג.

בערב יום הכיפורים אורך יום עבודה הוא 6 שעות.

2.2.           מה השכר שאקבל עבור עבודתי בערב החג?

עובד במשכורת חודשית יקבל שכר עבור יום עבודה מלא גם אם יום העבודה מקוצר.

עובד במשכורת שעתית יקבל שכר עבור מספר השעות שעבד בפועל.

2.3.           ביקשתי חופש בערב החג, המעסיק יכול לנכות יום חופש מלא?

חוק חופשה שנתית מתייחס לימי עבודה ולא לשעות עבודה. לכן, אם ביקשת יום חופש בערב החג, המעסיקיכול לנכות יום חופשה מלא למרות שמדובר ביום עבודה חלקי.

אם קיים הסדר במקום העבודה שמאפשר ניכוי חלקי של ימי חופשה, המעסיק יחוייב לפעול על פי ההסדר.

3.     יום החג

3.1.           מה זה דמי חג ומי זכאי לקבל אותם?

תשלום דמי חגים נועד להבטיח לעובד שלא יעבוד בחג כי משכורתו לא תפגע.

עובד במשכורת חודשית זכאי לשכר עבודה גם עבור ימי החג, שכן, שכרו משולם על בסיס קבוע ללא תלות במספר ימי העבודה בחודש, לכן הוא לא יהיה זכאי לדמי חג

עובד שעתי/יומי זכאי לקבל תשלום עבור יום חג בהתקיים 3 התנאים המצטברים הבאים:

1. הוא השלים לפחות 3 חודשי עבודה טרם החג.
  2. הוא עבד יום לפני ויום אחרי החג או נעדר בהסכמת המעסיק
  3. החג לא חל בשבת או ביום שבו לא עובדים.

3.2.           מהם ימי חג?

ישנם 9 ימי חג בשנה בגינם זכאי עובד שעתי לקבל דמי חג, 5 מהם חלים בחודש תשרי:

1. שני ימי ראש השנה;
  2. יום הכיפורים;
  3. סוכות;
  4. שמחת תורה

3.3.           מה השכר שאקבל אם אעבוד ביום החג?

חשוב לציין כי עבודה ביום החג, כמו גם עבודה בשבת, אסורה ודורשת היתר מיוחד.

אם ניתן היתר העסקה בשבת וחג, שכר העבודה יהיה בשיעור של 150% עבור 7 השעות הראשונות. לאחר מכן מדובר בשעות נוספות המזכות בגמול בשיעור של 175% (עבור השעתיים הראשונות) ובשיעור של 200% (עבור כל שעה נוספת).

בנוסף, יש לתת לעובד מנוחת פיצוי במקום שעות החג שבהן עבד, כפי שנקבע בהיתר שמכוחו עבד.

ישנם הסכמים קיבוציים התלוש מאפשר לך לוודא שהמעסיק משלם לך את כל שמגיע לך בתמורה לעבודתך. בראש ובראשונה את שכר העבודה עבור כל שעות עבודתך, כולל הזכויות הסוציאליות המגיעות לך בנוסף.

כמו כן במקרה שצריך יהיה להוכיח את משכורתך בפני צד שלישי כגון ביטוח לאומי, חברת גמל ופנסיה, בית משפט וכיוצא באלה, תלוש השכר יהא הדרך הטובה והחד משמעית להוכיח זאת, ומשכך חשוב כאמור שישקף נכונה את שכרך על כל מרכיביו ותנאיך הסוציאליים.

3.4.           מה השכר שאקבל עבור עבודה במוצאי החג?

השכר עבור עבודה במוצאי חג מזכה בשכר רגיל (100%).

יחד עם זאת, ייתכן שעבודה במוצאי החג תזכה בגמול שעות נוספות בשיעור של 150%, וזאת במקרה שלא חלפו 36 שעות בין סיום העבודה לפני החג ועד לתחילת העבודה במוצאי החג.

4.     חול המועד

4.1.           כמה שעות עובדים בחול המועד?

חוקי העבודה לא מתייחסים לשעות העבודה בימי חול המועד ולכן מדובר בימי עבודה רגילים.

אם במקום העבודה חל הסכם קיבוצי הקובע יום עבודה מקוצר בחול המועד, מקום העבודה מחוייב לנהוג בהתאם להסכם.

כמו כן, אם במקום העבודה חל נוהג שחול המועד הוא יום עבודה מקוצר, על המעסיק להמשיך לפעול על פי הנוהג.

4.2.           המעסיק מוציא את העובדים לחופשה כפויה בתקופת החגים, מה הדין?

בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, המעסיק הוא זה שמסדיר את מועדי החופשות ואורכן. לכן, הוא יכול להחליט שבערבי חג או חול המועד מקום העבודה ייסגר והעובדים ישהו בחופשה.

אם מדובר בחופשה כפויה בת 7 ימים לפחות, על המעסיק לעדכן את העובדים שבועיים מראש.

אם לרשות העובד ישנם מספיק ימי חופשה צבורים, המעסיק רשאי לזקוף את החופשה הכפויה על חשבון צבירת ימי החופשה של העובד.

במידה ולרשות העובד אין מספיק ימי חופשה, על המעסיק לשלם עבור ימי החופשה או בהסכמת העובד, להוציאו לחופשה ללא תשלום.

המעסיק אינו יכול להכניס את העובד לצבירה שלילית של ימי חופשה

מעוניינים בפרטים נוספים?

מאמרים ומדריכים

לקוחות ממליצים

לקוחות ממליצים צילה, רציתי להודות לך על העזרה הרבה שלך. בשבילי את המלאך ששומר עלינו. בזכותך אני יודע את זכויותיי בעבודה. זה לא מובן מאליו

קרא עוד »

להתייעצות ראשונית חינם ללא התחייבות

רוצים לקבל עדכון לפני כולם?

הצטרפו לרשימת התפוצה ותהיו הראשונים לקבל את העדכונים והחדשות בתחום דיני עבודה, גישור וזכויות עובדים.